5 hyvää syytä ostaa graafinen suunnittelu palveluna

Milloin graafista suunnittelua kannattaa ostaa palveluna, milloin tehdä työ itse? Aloin pohtia tätä kysymystä taannoin, kun eräässä viestintäaiheisessa someryhmässä kysyttiin helppokäyttöisempää vaihtoehtoa ammattilaisten käyttämälle taitto-ohjelmalle nimeltään InDesign. Kysymyksen esittäjällä oli tarve tuottaa vuosittain muutama julkaisu.

Milloin graafista suunnittelua kannattaa ostaa palveluna, milloin tehdä työ itse? Aloin pohtia tätä kysymystä taannoin, kun eräässä viestintäaiheisessa someryhmässä kysyttiin helppokäyttöisempää vaihtoehtoa ammattilaisten käyttämälle taitto-ohjelmalle nimeltään InDesign. Kysymyksen esittäjällä oli tarve tuottaa vuosittain muutama julkaisu.

Yksinkertaista kysymystä seurasi pitkä kommenttiketju. Muutamat vastaajat vinkkasivat käyttämään Canvaa tai PowerPointia, jotka koettiin yksinkertaisiksi ohjelmiksi visualisointeihin. Jonkun mielestä InDesign on niin helppokäyttöinen ohjelma, että sen saisi helposti otettua haltuun.

Viestiketjun enemmistö suositteli kysyjää kuitenkin kääntymään graafisen suunnittelijan puoleen.

Milloin visualisoinnissa kannattaa käyttää ammattilaista?

  1. Sinulla on ajatus siitä, mitä visuaalinen ilme voisi olla, mutta et osaa toteuttaa sitä. Haluat nähdä ajatustesi pohjalta erilaisia ehdotuksia ja valita niistä.
  2. Haluat osallistua projektiin ilman, että se vie kaiken aikasi. Voit keskittyä omiin tehtäviisi samalla, kun ammattilainen hoitaa suunnittelutyön sekä toteutuksen puolestasi.
  3. Ymmärrät visuaalisuuden olevan yksi näkyvä erottuvuustekijä markkinoilla. Haluat visuaalisen ilmeen tuovan kilpailuetua.
  4. Haluat viestiä johdonmukaisesti. Visuaalinen ilme säilyy tunnistettavana ja hallittuna, käyttö­yhteydestä tai viestintäkanavasta riippumatta.
  5. Suunnittelulle on varattu budjetti. Liikkeelle voi lähteä pienin askelin tai uudistaa kerralla isomman kokonaisuuden. Hyvä suunnittelu maksaa itsensä takaisin.

Visuaalinen ilme auttaa erottumaan

Viestien virta on jatkuvasti läsnä arjessamme. Erilaiset viestit kilpailevat huomiostamme missä vain katse sattuu liikkumaan: puhelimen näytöllä, tietokoneen ruudulla, lehtien sivuilla, mainostauluilla, näyteikkunoissa, kauppojen hyllyillä ja niiden välissä, ilmoitustauluilla, ajoneuvojen kyljissä. Käytännössä kaikkialla ja kaiken aikaa.

Koska näköaistimme on niin hallitseva, visuaalisuus on avainasemassa, kun viestin halutaan erottuvan informaatioviidakossa. Eikä pelkkä näkyvyyskään riitä. On myös erotuttava edukseen, jotta viesti herättäisi kiinnostuksen ja saisi aikaan toimintaa viestin vastaanottajassa. Mainonnan klassinen AIDA-malli kiteyttää prosessin seuraavanlaiseksi kaavaksi:

A          =          Attention eli huomio

I           =          Interest eli kiinnostus

D          =          Desire eli halu

A          =          Action eli toiminta.

Miksi maksaisin suunnittelusta?

Visuaalisuudella luodaan erottuvuutta, joka on parhaimmillaan kilpailuetu. Kannattaako suunnittelusta maksaa, kun itsekin voi tehdä? Esitän muutaman vastakysymyksen.

  • Riittävätkö omat taidot tuomaan sisältöä näkyväksi siten, että viestisi saa arvoisensa ulkoasun?
  • Erottuuko viestisi edukseen? Herättääkö se toivottuja mielikuvia vastaanottajassa? Saako se aikaan toimintaa?
  • Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä – riittääkö aikasi muilta töiltä materiaalien laadukkaaseen suunnitteluun ja toteutukseen?

Ole osa luovaa tiimiä – asiakkaana olet mukana suunnitteluprosessissa

Meillä on asiakkaita, jotka ovat hyvin visuaalisia ja tietävät tarkalleen, mitä ulkoasulta haluavat (tai eivät halua), mutta eivät osaa toteuttaa sitä itse toivomallaan tavalla.

On myös heitä, jotka pää hieman painuksissa pahoittelevat, etteivät ole omasta mielestään tippaakaan visuaalisia eivätkä saa oikein sanoa, mitä tarkalleen haluavat. Sekin on ok – ja itseasiassa erittäin hyvä lähtötilanne, koska visualisointi on juuri sitä ydinosaamista, jota haluamme asiakkaillemme tarjota. Ei-lainkaan-visuaaliset ihmiset osaavat usein kuitenkin kertoa, mitä mielikuvaa he tavoittelevat. Muistutamme aina, että suunnitteluprosessissa asiakkaan tärkein anti on se asiantuntemus, jota heiltä ostetaan. Ulkoasun ja sisällöntuotannon voi ja saa ulkoistaa. Olemme huomanneet, että vähemmän visuaalisiltakin asiakkailta löytyy mielipiteitä visuaaliseen toteutukseen, kun he saavat ehdotuksia eteensä. Näkemys löytyy ja kirkastuu prosessin edetessä.

Suunnittelijoina tehtävämme on löytää oikea visuaalinen kieli asiakkaamme viestille. Koemme yhteistyössä tärkeäksi vuorovaikutuksen, mikä tarkoittaa asiakkaan mukaan ottamista suunnitteluprosessiin: esitämme tarkentavia kysymyksiä ja kuuntelemme huolellisesti asiakkaan näkökulmia. Joskus asiakas on vahvemmin mukana visuaalisessa ideoinnissa, toisinaan hän osallistuu suunnitteluun muilla tavoilla.

”Graafinen suunnittelija tekee jälkeä, johon pystyy vain ammattilainen.”

Eräs asiakkaamme onkin todennut, että parasta suunnittelijan kanssa työskentelyssä on se, että saa edelleen osallistua ideointiin ja tuoda omaa näkemystään mukaan, mutta kokonaisuus ei ole yksin hänen käsissään. Sen sijaan hän voi keskittyä omiin töihinsä luottaen siihen, että projekti etenee ja lopputuloksena syntyy jotain sellaista, josta voi olla aidosti ylpeä.

Voiko ammattitaitoa ja taittopohjia ostaa samasta osoitteesta?

Kyllä voi. Suunnittelijoina ymmärrämme, että saatat tarvita apua ideoinnissa, sparrailussa ja suunnittelussa, mutta haluat mahdollisuuden jatkaa ilmeen parissa myös itse, jos tehtävää on paljon eikä viestintäbudjetti mahdollista jokaisen yksittäisen työn teettämistä graafikolla. Olemme suunnitelleet pohjatiedostoja, joita asiakas on päässyt itse muokkaamaan InDesignilla, Canvalla, PowerPointilla tai Wordillä.

Ota yhteyttä – mietitään yhdessä!

Palataan vielä alkuperäiseen kysymykseen, joka kysyttiin keskustelupalstalla: mitä ohjelmaa suosittelet taittoon? Vastaukseni riippuu siitä, miten tärkeä viesti on kyseessä. Yksittäisen ja omalta koneelta tulostettavan tiedotteen voi tehdä melkein millä tahansa ohjelmalla. Vaativampi työ, kuten monisivuinen taittokokonaisuus, painatettava työ tai maksettuun mainostilaan tuleva ilmoitus kannattaa tehdä oikealla taitto-ohjelmilla. Jos suunnittelu aiheuttaa yhtään epävarmuutta, kannattaa kysyä tarjousta ammattilaiselta. Tarjouksen pyytäminen ei sido vielä mihinkään. Kysyminen maksaa vain vaivan, mutta voi säästää valtavasti aikaa ja tuskanhikeä, kun deadline lähestyy.