Joka graafikon unelmaprojekti – etikettisuunnittelu!

Saimme alkuvuodesta mieluisan toimeksiannon viinin maahantuojalta. Asiakas kertoi heidän lanseeraavan kesällä lahjaksi soveltuvan kuohuviinin, jonka etikettiin tarvitaan suunnitteluapua. Toiveena oli pullo, joka on ilo antaa lahjaksi valmistujaisissa, syntymäpäivillä tai muissa juhlallisuuksissa.

Ilovessa etikettien ja pakkausten suunnittelu on niitä projekteja, joita erityisesti rakastamme tehdä. Pakkauksen tehtävä on kertoa, mitä tuote pitää sisällään, mutta se ei koskaan kerro ainoastaan konkreettisesta sisällöstä, vaan välittää myös mielikuvaa, jota tuote edustaa. Värimaailma, materiaalivalinnat ja visuaalinen ilme antavat lupauksen siitä, mitä ihminen saa ostaessaan tuotteen.

Tuumasta toimeen

Asiakkaan kanssa olimme pohtineet, että etiketin ilme olisi pelkistetty, mutta tyylikäs. Pullon tulisi soveltua erilaisiin juhlahetkiin ja etiketti Onnea-tekstillä toimisi itsessään onnittelukorttina. Etiketin värimaailmaa miettiessä oli huomioitava lasipullon tummanvihreä, ruskeaan taittuva sävy, joka oli etukäteen määritelty, samoin kuin etiketin koko ja muoto. Muuten saimme suunnitteluun vapaat kädet.

Suunnitteluprosessin vaiheet

Heti aloituspalaverin jälkeen meillä oli jo erilaisia mielikuvia siitä, mitä etiketti voisi olla. Aloituspalaverista suunnitteluprosessi etenee vaiheeseen, jossa katsastamme markkinat eli benchmarkkaamme tuotteen. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että tutkimme, millaisia kuohuviinipulloja Alkon hyllyltä ja tilausvalikoimasta löytyy ja mietimme, miten uusi tuote erottuisi edukseen ja päätyisi lahjapulloa etsivän ostoskoriin.

Rönsyilevää ideointia ja kokeilua

Tutkimisen jälkeen alkaa paras vaihe eli ideointi ja niiden visualisointi. Tässä vaiheessa emme rajoita suunnitteluprosessia, vaan kokeilemme rohkeasti erilaisia ilmeitä. Ideat alkavat näin hahmottua näkyvään muotoon.

Kill your darlings

Seuraava vaihe on ideoiden karsiminen ja ehdotusten kriittinen tarkastelu Iloven suunnittelijoiden kesken. Tässä vaiheessa tarkastelemme syntyneitä visualisointeja yhteisesti ja päätämme, minkä luonnosten kanssa edetään. Joskus suunnittelijakollegan kommentit edesauttavat melkein valmista tuotosta eteenpäin, toisinaan todetaan yhteisesti, että toinen versio on parempi ja karsitaan ylimääräiset rönsyt pois. On tärkeää, ettei luonnosteluvaiheessa ole liian kiinnittynyt idean toimivuuteen, mutta tässä vaiheessa laitetaan kriitikon lasit päähän ja helpotetaan asiakkaan valintaa poimimalla ehdotuksista vain parhaat ideat. Etikettien kohdalla huomasimme karsintakierroselta jatkoon päässeiden ehdotusten olevan niitä kaikkein pelkistetyimpiä. Pelkistäminen tapahtuu kuitenkin prosessina eli ensin ehdotukseen yrittää sisällyttää kaiken mahdollisen, ja lopulta toteutuksesta on riisuttu kaikki ylimääräinen. Less is more.

Ehdotukset asiakkaalle

Tässä vaiheessa kokoamme valitut toteutukset presentaatioksi, jonka toimitamme asiakkaalle. Tässä vaiheessa aina jännitämme, olemmeko saaneet asiakkaan ajatuksesta kiinni ja tavoittaneet hänen toiveensa niin idean kuin toteutuksen suhteen. Ehdotukset esitellään usein erillisessä palaverissa asiakkaalle. Jos toimeksianto ja toteutus on yksinkertainen, läpikäynti voidaan tehdä myös sähköpostilla. Asiakas kertoo omat näkemyksensä ja tämän perusteella joko viilaamme tai viimeistelemme ehdotuksen. Jos toteutus ei tavoita asiakkaan visiota, teemme palautteen pohjalta uuden ehdotuksen.

Onnea etiketti kuohuviinipulloon ehdotus2

Valmis!

Kun asiakas on tyytyväinen lopputulokseen, työ saatetaan tuotantoon. Tässä vaiheessa heitämme yläfemmoja ja toteamme, että graafikon työn parhaita puolia ovat konkreettiset lopputulokset. Varsinkin, jos suunnittelutyö on kuohuviinipullon etiketti ja lähetti tuo valmiin lopputuloksen eli kolme näytepulloa toimistollemme asiakkaan kiitoskirjeen kera.