Sisältömarkkinointi – mitä se on ja miksi se on niin tärkeää?

Puhu äänellä jonka kuulen, laulaa Happoradio. Paljolti juuri siitä on myös sisältömarkkinoinnissa kysymys.  

Sisältömarkkinointi on internetin ja sosiaalisen median myötä syntynyt tapa tehdä markkinointia. Idea on tuottaa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle sisältöä, jonka se kokee jollain tavalla arvokkaaksi ja hyödylliseksi. Se on tehokkaimmillaan jatkuvaa ja johdonmukaista, ja se tapahtuu sähköisissä kanavissa kuten: blogit, verkkojulkaisut, Instagram, Facebook, Twitter tai TikTok. Sisältö voi tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita. Se voi muistuttaa perinteistä lehtijournalismia tai tv-ohjelmaa. Se voi olla vaikka haastattelu, vertailu tai kysely. Sävyltään se voi olla mitä tahansa, mikä kohderyhmää puhuttelee. Se voi olla kevyttä kuin ystävien jutustelu tai asiantuntevaa kuin mentorin alustus. Oli sisältömarkkinointi millaista tahansa, on sen tarkoituksena luoda side brändin ja asiakkaan välille, saada aikaa oivallus: ”hei, tuon tyypin ajatuksista minä tykkään!”.

Anna ihmisen muodostaa oma käsitys yrityksestäsi itsekehun sijaan.

Älä ole tyrkky

Hyvää sisältömarkkinointia tehdään kuten perinteinen toimittaja työtään: ensiksi ideoidaan ja suunnitellaan, sitten etsitään tietoa ja haastatellaan, kirjoitetaan ja kuvataan ja lopuksi editoidaan. Koko prosessi vaaditaan, koska digiajan kuluttaja on kriittinen. Jos brändisi tarjoaa pelkkää puskevaa ”meillä on paras tuote” -tyyppistä sisältöä, se sivuutetaan. Yksioikoinen mainosmainen sisältö karkottaa asiakkaat yhtä tehokkaasti kuin se tyyppi juhlissa, joka ei osaa puhua muusta kuin itsestään. Siksi kannattaa mieluummin olla se tyyppi, joka kertoo omista asioistaan samastuttavasti, elävästi ja asiantuntevasti. Hän, joka ei paasaa vaan keskustelee. Tärkeää ei nimittäin ole niinkään viestiä siitä, mistä yritys haluaisi kertoa, vaan siitä mistä asiakkaat haluavat kuulla.

”Ecommerce Foundationin tutkimuksen mukaan 88 % kuluttajista aloittaa ostoksensa etsimällä verkosta tietoa tuotteesta.”

Varmista, että sinut löydetään

Ecommerce Foundationin tutkimuksen mukaan 88 % kuluttajista aloittaa ostoksensa etsimällä verkosta tietoa tuotteesta. Siksi kahden perusasian on oltava kunnossa.

  1. Verkkosisältösi on oltava optimoitu hakukoneiden logiikkaan sopivaksi. Jos näin ei ole, eivät hakukoneet löydä sisältöäsi, eikä näin asiakaskaan löydä luoksesi. Kuin yritystäsi ja tuotteistasi ei olisi olemassa ollenkaan.
  2. Sisältösi on oltava visuaalisesti ja tarinallisesti houkuttelevaa ja asiantuntevaa. Et ole ainoa, joka tekee verkossa sisältömarkkinointia. Pätevä sisältö saa asiakkaat viipymään luonasi pidempään ja palaamaan luoksesi yhä uudestaan.

Asiakas on persoona

Onnistunutta sisältöä ei tehdä segmentille tai pylväälle, vaan eläville ihmisille – persoonille. Sisällön täytyy koskettaa: sen täytyy hämmästyttää, ilahduttaa, itkettää, hyödyttää tai saada aikaan samastumisen kokemuksia.

Sisällön ei tarvitse liittyä itse brändiin, mutta sen täytyy liittyä brändin kohderyhmän elämään. Rengashotellin Facebook-sivuilla kannattaa mieluummin kertoa vaikkapa renkaiden kunnon merkityksestä onnistuneen autoloman toteutumiselle kuin hehkuttaa yrityksen edellisvuoden hyvää tulosta. Ennätystuloskaan kun ei varsinaisesti hyödytä asiakasta millään tavalla.

Sisältöstrategialle kannattaa uhrata aikaa. Ei ole yhdentekevää mihin aikaan sisältöä julkaistaan ja missä kanavassa. Jos kohderyhmänä ovat yli kuusikymppiset miehet, Instagram tuskin on oikea paikka heidän tavoittamisekseen.

On olennaista viestiä siitä, mistä asiakkaat haluavat kuulla – ei vain siitä, mistä yritys haluaisi kertoa.

Pyydä apua ja ulkoista

Toimivaa ja tehokasta sisältömarkkinointia ei voi tehdä vasemmalla kädellä lounastunnilla. Pienenkin yrityksen kannattaa paneutua kohderyhmäänsä askarruttaviin kysymyksiin ja teettää esimerkiksi analyysi nettisivuistaan hakukoneoptimointia varten ja hakea tukea ammattilaisilta sisältöstrategian toteutukseen. Kun sisältöstrategia on valmis, voi miettiä riittävätkö rahkeet sen toteuttamiseen omasta talosta, vai kannattaisiko toteutuskin antaa ulkopuolisen ammattilaisen hoitoon. Voisi sanoa, että sisältömarkkinointi on kuin mehiläistarhaajan kukkaniitty: mitä paremmin hän osaa valita niitylleen kukkia, joita mehiläiset rakastavat, sitä enemmän syntyy purkitettavaa hunajaa. Mehiläisiä ei voi painostaa hunajanvalmistukseen, ne tekevät sen ahkerasti ja vapaaehtoisesti kunhan kukat ovat mieleisiä.